zondag 18 februari 2024

Ds Jos Aarnoudse

zondag 18 februari 2024

‘Kom tot inkeer’ (Marcus 1:15)
Het is een interessante combinatie van schriftlezingen waarin het gemeenschappelijk leesrooster voorziet voor zondag 18 februari, zondag ‘invocabit’, de eerste zondag van de veertigdagentijd.
De evangelielezing uit Marcus (1:12-15) legt een link met de veertig dagen. Veertig dagen wordt Jezus verzocht in de woestijn. Daarna begint Hij zijn rondgang door het land met zijn ‘goede nieuws’ van het ‘Koninkrijk van God’ en zijn oproep tot inkeer.
De lezing uit de apostolische brieven (1 Petrus 3:18-22) legt een verband tussen Jezus weg naar het kruis, de doop en de geschiedenis van Noach. De lezing uit Genesis (9:8-17) vertelt over de regenboog en het verbond van God met Noach en al wat leeft, maar nadat de grote vloed van voor de tijd over de aarde is gegaan. De regenboog is een teken van een nieuw begin, maar er was ook een streep van God onder al het onrecht op de aarde. Kom tot inkeer.
Ik weet nog niet precies welke kant het op zal gaan, nu ik dit schrijf (maandag 12 februari), richting preek, maar ik heb aan het begin van de veertigdagentijd, met de kleur paars voor het eerst weer in de kerk, erboven gezet:
‘kom tot inkeer’.
ds. Jos Aarnoudse

Onze zondagsbrief (WilopZondag) met daarin de orde van dienst vindt u door hier te klikken.