Welkom in de Wilhelminakerk! Lees hierbij onze zondagsbrief met daarin de orde van dienst door hier te klikken. De dienst is live en achteraf mee te luisteren op de site van Kerkomroep .
Bij de dienst
Deze
zondag staan we stil bij de geschiedenis van de doop van Jezus door Johannes.
Johannes, Jezus’ neef die doopte aan de Jordaan. (Saillant detail is dat een
aantal plaatsen aan de Jordaan claimen dat dàt de precieze plek is waar
Johannes doopte. Feit is, dat wij dat niet gewoon niet weten).
Alle vier evangelisten hebben dit verhaal, zij het met heel verschillende
accenten. Marcus en Lucas houden het heel kort. Zij noemen het feit van de doop
en de bevestiging van God zelf, middels het neerdalen van een duif als symbool
van de Heilige Geest.
De evangelist Johannes heeft een meer mystieke inzet: hij verwijst in zijn
doopverhaal als het ware naar de universele betekenis van Jezus als de van God
gezondene.
Het meest uitgebreide verslag komt van de hand van Matthéüs. Behalve dat
Matthéüs van de gebeurtenissen verhaalt, vertelt hij ook een ander verhaal: het
verhaal van de geschiedenis van Israël dat de Messias verwachtte. Matthéüs is
daarmee een typische oosterse verhalenverteller, waarbij het hem niet zozeer om
de letterlijke gebeurtenissen gaat, maar om de betekenis van het doopverhaal in
de kronieken van het volk Israël. Niet verwonderlijk, want Matthéüs, zelf een
Jood, schreef speciaal om zijn volksgenoten te overtuigen. Bijzonder is dat,
juist in zijn observaties óm de doopgeschiedenis heen, hij ook iets over onze
werkelijkheid zegt.
Marriëtte Pullen