zondag 17 december 2023

Ds Adri van der Wal

zondag 17 december 2023

De derde zondag van Advent springt eruit ten opzichte van de andere drie Adventszondagen. Het is zondag 'Gaudete', 'verheugt u!'.
De kerk heeft als het ware een oase ingelast in deze weken van voorbereiding op Kerst: al even mogen we het licht van Kerst zien doordringen door het paars van de Adventsweken. Deze zondag heeft dan ook de liturgische kleur roze.
Op deze zondag van de vooruitblik lezen we enerzijds de passage Jesaja 65:17-25, waarin bezongen wordt dat God een nieuw begin maakt.
In de evangelielezing uit Matteüs 1 (de geslachtslijst) zien we hoe de Eeuwige in die lange mensengeschiedenis met al die menselijke verwekkingen op een nieuwe manier binnenkomt in Hem die 'God redt' genoemd gaat worden. Matteüs laat ons zien hoe Hij voluit mens onder mensen wordt. Er was al in de oude kerk de gedachte dat Jezus een schijnlichaam had. Met zijn genealogie aan het begin weerspreekt Matteüs deze opvatting en plaatst hij Jezus in de lijn van Abraham en David:
koninklijk en met een uitstraling voor alle volken.
ds. Adri van der Wal

Onze zondagsbrief (WilopZondag) met daarin de orde van dienst vindt u door hier te klikken.