zondag 1 oktober 2023

Ds Evelien Plaisier

zondag 1 oktober 2023

Bij de dienst
Vandaag volgen we de vertrouwde liturgie van de Wilhelminakerk, alleen dan met popliederen waar we anders liederen uit het liedboek zingen. Het bijzondere is dat de popnummers in deze context een eigen betekenis krijgen.
Hoe klinkt de schreeuw uit de diepte van S10 als kyriegebed? En klinkt er iets van Gods barmhartigheid door in “Bridge over troubled water”?
De lezing uit Ezechiël 18, over vaders en zonen, over hoe generaties elkaar met schuld en ellende kunnen belasten, wordt vervolgd door “Father & Son”, een gesprek tussen die generaties. En ik ben benieuwd hoe hard we dat heerlijke “Laat me mijn eigen gang maar gaan!” nog mee durven zingen na de pittige tweede lezing, over kinderen die niet al te happig zijn op de uitnodiging van de vader om in de wijngaard aan het werk te gaan. Schuld, verandering, omkeer, recht doen, willen leven, liefde… we horen het vanmorgen allemaal terug in die prachtige liederen èn in het bevrijdende Woord van God.
Ds. Evelien Plaisier