zondag 3 maart 2024

Ds Evert Westrik

zondag 3 maart 2024

Vandaag, de derde zondag in de Veertigdagentijd, zondag oculi, naar psalm 25.
Met die psalm beginnen we ook de dienst.
De lezing voor deze zondag is Johannes 2: 13- 22. Voor kerk en kinderkerk.
Als Jezus de tempel binnenkomt, wordt hij woedend.  De tempel zou een veilige plaats moeten zijn van gebed en inkeer. Een vindplaats van God. Maar dat is het niet. Opvallend dat de evangelist Johannes met de tempelreiniging begint en de andere evangeliën deze plaatsen voor het lijdensverhaal.  Dus helemaal aan het eind van hun evangelie.  Daardoor krijgt het bij Johannes nog meer nadruk.  Nog een accent: Lukas vertelt dat Jezus bij het zien van de stad huilt. Johannes zegt dat Jezus bij het zien van de stad woedend wordt.
Wat is dat voor soort woede? Opruiende woede genoeg! Maar opruimende woede? Waar brengt deze woede van Jezus ons? Of sluiten we ons ervoor af?
We zingen ook lied 187. Ik kende het niet maar heb het geoefend. Bij kerkliedwiki is mooi de melodie te beluisteren: https://kerkliedwiki.nl/images/0/00/Nlb_187_s_%282%29.mp3
Ds. Evert Westrik

Onze zondagsbrief (WilopZondag) met daarin de orde van dienst vindt u door hier te klikken.