zondag 12 november 2023

Ds Hans van der Sterre

zondag 12 november 2023

We zijn in de laatste zondagen van het kerkelijk jaar. De lezing van vandaag zal u dan ook niet verrassen: het laatste oordeel. Heftige woorden: ‘Hun staat eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven’ (Matt 25: 46). Eeuwige bestraffing, moeten we dat nog geloven, kán een modern mens dat nog geloven? Een paar maanden terug riep een kop in dagblad Trouw ‘De hel moet terug in de kerk’ een venijnige discussie op. Vandaar, denk ik, dat het goed is om ook uit Mattheüs 27 te lezen. Over Jezus’ verlatenheid aan het kruis. Als het waar is dat - volgens Johannes Calvijn – Christus aan het kruis de hel heeft doorleden, mag ik eens in vertrouwen mijn ogen sluiten. In de woorden van Prof Huijgen: ‘In de werkelijkheid van de hel is Christus neergedaald en die heeft Hij opengebroken door voor verloren mensen de Ander te zijn’. Ik verheug me op de liederen, drie in het bijzonder. Ik denk aan Lied 775 ‘Dag der dagen, als de tijden’, dat de theologie en het geloof weerspiegelt van Prof Niek Schuman. En aan ‘Wachet auf’ (Lied 749) dat bij deze thematiek toch eigenlijk niet kan ontbreken. En Lied 766 ‘Ik zag een nieuwe hemel zich verheffen’, het visioen. Weet u hartelijk welkom.
Ds Hans van der Sterre.