Liturgische schikking Open Monumentendag en Startzondag

Op de dag en het uur van de inhuldiging van koningin Wilhelmina, deze week precies 125 jaar geleden, werd de eerste paal geslagen van deze kerk, die vanwege dit feit “Wilhelminakerk” werd genoemd.

In het verslag dat de Dordrechtsche Courant destijds hiervan deed staat o.a. dat “de paal, de heistelling en de heimachine met groen en oranjebloemen waren versierd”, zoals te lezen is in een artikel van Peter Dillingh in Kerk op Dordt.

Het thema van de Monumentendag is “Levend erfgoed”. Ook het samen kerk-zijn en het doorgeven van ons geloof door de eeuwen heen mag als levend erfgoed worden aangemerkt. Dat brengt ons bij het nieuwe jaarthema van onze kerk: “Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde”.

In de schikking zien we symbolisch het inhuldigingsmoment en de versierde heipaal verbonden met ons jaarthema: de witte bloemen staan hierin voor GELOOF (wit is de kleur van zuiverheid), de groene klimop voor HOOP (groen is de kleur van de hoop en klimop staat voor trouw – het hecht zich en blijft altijd groen) en de rode rozen staan natuurlijk voor LIEFDE. Het “Ga mee!” zien we verbeeld door de kleine vaasjes waarin deze kleuren terugkomen.