Verslag Open Monumentendag: Ontdek de Wilhelminakerk als Levend Erfgoed

Ontdek de Wilhelminakerk als Levend Erfgoed, luidde het appel voor Open Monumentendag op zaterdag 9 september. Die ontdekking begon al vrijdagavond. Bibelot presenteerde in het midden van de kerk een onorthodox schouwspel. Liggend op slaapmatten kon het publiek op de koepel geprojecteerde ‘visuals’ zien en luisteren naar geestverruimende muziek.

Zaterdagochtend werd de blauwe vlag van Monumentendag gehesen en zwaaiden de deuren open. Door de oplopende temperatuur was de verwachting dat het geen storm zou lopen. Toch telden we bijna honderd bezoekers, evenveel als vorig jaar. En op zondag verwelkomden we als toegift nog eens vijf belangstellenden.

De bloemschikking met de oranje sjerp en kroon – een creatie van Rineke Mol, Margriet Besjes en Pleunie de Lint – symboliseerde koningin Wilhelmina als naamgeefster van onze kerk. Ter gelegenheid van haar inhuldiging 125 jaar geleden die samenviel met het slaan van de eerste paal van ons gebouw, kon men onder meer boeken, fotoalbums, borden en een jubileumtegel met het thema Wilhelmina bekijken. Deze fraaie collectie werd beschikbaar gesteld door Jan Verschoor, Maartje van der Weide, Margreet Diemer en Dicky Peters-de Bruijn.

De inloopconcerten – tevens aangeboden onder de vlag van Nationale Orgeldag – oogsten veel waardering bij de liefhebbers. Hans Okkerse en Diederick Koornstra bespeelden samen op virtuoze wijze het orgel. Ook het samenspel van Hans van de Weg (orgel) en Anne-Marie van de Weg-Vree (blokfluit) bekoorde de bezoekers.

De Vesperdienst, geleid door ds. Evelien Plaisier, werd een mooie, meditatieve viering. Dankzij de assistentie van Jan Verschoor en Corrien Severs-Zijderveld liep de ontvangst van bezoekers gestroomlijnd. Piet en Nelleke van der Wees waren zo aardig om ook deze keer het doopvont uit te lenen en Anne Idzinga verzorgde de facilitaire ondersteuning en het printwerk. Niet onbelangrijk: de thuisgemaakte baksels vielen goed in de smaak.

En hoe reageerden onze gasten?
‘Ik maak wat foto’s voor een vriend van me die hier vijftig jaar geleden is getrouwd. Zal die leuk vinden.’
‘Mooie kerk, meneer. Protestants toch? Wij zijn van de evangelische kerk in Sterrenburg. Kom een keer kijken. Kent u de werking van de Heilige Geest?’
‘Prachtig, die ramen. Ben speciaal voor Wim Korteweg gekomen. Ik woon in de domineeswoning bij de Bethelkerk in Zwijndrecht. Ons glas-in-lood is ook door Korteweg gemaakt en was een cadeau van de catechisanten.’
‘De hulpverlening maakt niet waar wat ze belooft. Ook de kerken laten steken vallen, kan ik je vertellen. Ik was dakloos maar gelukkig gaat het nu beter.’